What's on TOP?

Siapa geng Diet !! :)

Monday, August 31, 2009

SALAM RAMADHAN

Salam Ramadhan buat pengunjung.
Berpuasa dengan Jusmate 5?? Tentu bermanfaat..Ikut sahaja tips yang diberi untuk anda yang ingin berpuasa di Bulan Ramadhan bersama dengan JM5.

*Bangun awal pagi dan bersihkan diri untuk bersahur. Sediakan jusmate 5 sepeket-bancuh dengan air kosong.
*Banyakkan air masak/suam sebelum sampai waktu isyak
*Terus sahaja solat Subuh selepas bersahur-amalan ini seperti anda telah melakukan senaman ringan 10-15 min di waktu pagi.
*Kalau rasa bertenaga lagi boleh buat senaman cardio sahaja selama 30-45 min(low impact)-boleh lihat disini .Jangan paksa diri ,buat yang termampu sahaja.
* Rehat secukupnya sehingga petang,lakukan aktiviti yang berfaedah di samping melakukan amal ibadah.
*Waktu berbuka,amalkan pemakanan seimbang-contoh: 1cwn nasi,1 cwn protien(ikan/daging/ayam),2-3cwn sayuran,2 cwn buahan.
*Sebelum/Selepas berbuka amalkan minum air kosong sebanyak mungkin
*Malam sebelum tidur,bancuh sepeket lagi JM5 (untuk yang mengambil 2 peket sehari).
*Jangan lupa solat terawikh jga senaman untuk anda selepas berbuka puasa,ia membantu membakar kalori yang anda ambil semasa berbuka
*Ingatlah bahawa bulan puasa ini,badan dan organ percernaan kita direhat kan setelah 11 bulan bekerja keras membantu anda mencernakan pelbagai makanan yang masuk. Jadi elakkan megambil makanan secara berlebihan semasa berbuka atau sahur.
*Bosan mengambil JM5 di waktu sahur,tukar kepada ambilan sebelum tidur.Gantikan menu sahur anda dengan hidangan oat atau roti penuh mil.
*Puasa juga bukan halangan untuk anda minum lebih air putih-pastikan 1.5L dihabiskan sehari.
*Selamat berpuasa (",)

No comments:

Post a Comment